vrijdag 28 november 2014

Praat jij over je collega, of met je collega?

Over feedback geven…


Ieder kantoor kent ze, jij misschien ook:  de collega die steevast te laat komt, mensen met een slechte adem, de collega die vaak zeurt dat dingen niet goed gaan maar niet bereid is er zelf iets aan te doen, of ander collega-gerelateerd-kantoor-ongemak.  Ergernissen komen overal voor waar mensen langdurig bij elkaar zijn. Dus ook op kantoor. Vaak worden deze ergernissen met collega’s besproken, maar niet met de betreffende collega zelf….  

Hoe komt het toch dat het zo lastig is om te bespreken?
 
Een reden kan zijn dat je de ander niet wilt kwetsen, of dat je eigenlijk niet durft, en dat je daarom vindt dat het de taak is van je leidinggevende om dergelijke zaken te bespreken. Er worden soms grappen over gemaakt: “we proberen het met humor op te lossen….”. 

En als niemand het eigenhandig aandurft wordt er soms besloten  dat iemand namens het team het woord zal voeren…  “we hebben het erover gehad en we vinden dat je moet weten dat…..”

Meestal hebben deze strategieën niet het gewenste effect en als het tegenzit voelt je collega zich nog gekwetst ook. Ik ben ervan overtuigd dat deze zaken bespreekbaar te maken zijn en dat het ook het meest respectvol en collegiaal is om het WEL te bespreken. 

Wordt het daarmee een minder lastig gesprek? Nee.
Zo’n gesprek is soms ook eng, kwetsbaar, lastig……  en het is ook mogelijk. 

Wat is ervoor nodig om hiervan een goed gesprek te maken?

Je kiest een handig moment, bv  als je met z’n tweeën bent en de ergernis op dat moment speelt. Ook helpt het als je oprecht contact maakt en als je in de ik-vorm spreekt:

 “Ik vind het lastig om dit te zeggen, maar ik merk dat je adem niet fris ruikt. Ik kan daardoor niet goed naar je verhaal luisteren. Het leidt me af en dat vind ik jammer, want we werken samen aan…”  

Bij dit soort gesprekken geldt:  

  1.  Door  in te gaan op de feiten of het gedrag, vertel je wat jou hindert.
    “ik merk dat je adem niet fris ruikt”
  2. Door te beschrijven wat het effect op jou is.
    “Ik kan daardoor niet goed naar je verhaal luisteren…”
  3. Door het gevolg te beschrijven maak je duidelijk hoe het impact heeft op jullie werk.
    “… het leidt me af en dat vind ik jammer, want we werken samen aan….”
  4. En ook: Geef geen ongevraagde oplossingen (zoals zogenaamd nonchalant een pepermuntje).

Als de persoon zich realiseert wat er aan de hand is, voelt hij zich misschien wel ongemakkelijk….
En vindt hij vaak wel een oplossing. Als hij er niet uitkomt, vraagt hij misschien wel om advies. Dan kun je meedenken in oplossingen. 
Ik ben ervan overtuigd dat het bespreken van ergernissen helpt om respectvol met elkaar om te gaan. Dat het samen in gesprek gaan helpt om als team goed te kunnen werken en het ondertussen prettig te hebben met elkaar. Dat helpt om gezond en met plezier te kunnen werken. 

Over wie praat jij wel eens, met wie je eigenlijk in gesprek zou moeten gaan?





Met mijn blogs wil ik tips delen die jou Rust en Resultaat kunnen brengen in je gesprekken, zodat jij je zakelijke gesprekken beter, effectiever, en doelgerichter kunt voeren. 

Wil je hulp om je gesprekken meer zelfverzekerd te voeren? 

Dat kan! Bijvoorbeeld in een individuele 1 op 2 training van 2 uur met mij en een ervaren actrice..

Maak nader kennis en meld je aan op  www.JvtS.nl 

Of bel me op 06-41 52 78 35      

 Een hartelijke groet van Jacqueline!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten