Ieder kantoor kent ze, jij misschien ook: de collega die steevast te laat komt, mensen
met een slechte adem, de collega die vaak zeurt dat dingen niet goed gaan maar
niet bereid is er zelf iets aan te doen, of ander collega-gerelateerd-kantoor-ongemak.
Ergernissen komen overal voor waar
mensen langdurig bij elkaar zijn. Dus ook op kantoor. Vaak worden deze
ergernissen met collega’s besproken, maar niet met de betreffende collega
zelf….
Hoe komt het toch dat
het zo lastig is om te bespreken?
Een reden kan zijn dat je de ander niet wilt kwetsen, of dat
je eigenlijk niet durft, en dat je daarom vindt dat het de taak is van je
leidinggevende om dergelijke zaken te bespreken. Er worden soms grappen over
gemaakt: “we proberen het met humor op te lossen….”.
En als niemand het eigenhandig aandurft wordt er soms
besloten dat iemand namens het team het
woord zal voeren… “we hebben het erover
gehad en we vinden dat je moet weten dat…..”
Meestal hebben deze strategieën niet het gewenste effect en
als het tegenzit voelt je collega zich nog gekwetst ook. Ik ben ervan overtuigd
dat deze zaken bespreekbaar te maken zijn en dat het ook het meest respectvol
en collegiaal is om het WEL te bespreken.
Wordt het daarmee een minder lastig gesprek? Nee.
Zo’n gesprek is soms ook eng, kwetsbaar, lastig…… en het is ook mogelijk.
Zo’n gesprek is soms ook eng, kwetsbaar, lastig…… en het is ook mogelijk.
Wat is ervoor nodig
om hiervan een goed gesprek te maken?
Je kiest een handig moment, bv als je met z’n tweeën bent en de ergernis op
dat moment speelt. Ook helpt het als je oprecht contact maakt en als je in de ik-vorm
spreekt:
“Ik vind het lastig om dit te zeggen, maar ik merk
dat je adem niet fris ruikt. Ik kan daardoor niet goed naar je verhaal
luisteren. Het leidt me af en dat vind ik jammer, want we werken samen aan…”
Bij dit soort gesprekken geldt:
- Door in
te gaan op de feiten of het gedrag, vertel
je wat jou hindert.
“ik merk dat je adem niet fris ruikt” - Door te beschrijven wat het effect op jou is.
“Ik kan daardoor niet goed naar je verhaal luisteren…” - Door het gevolg
te beschrijven maak je duidelijk hoe het impact heeft op jullie werk.
“… het leidt me af en dat vind ik jammer, want we werken samen aan….” - En ook: Geef geen ongevraagde oplossingen (zoals zogenaamd nonchalant een pepermuntje).
Als de persoon zich realiseert wat er aan de hand is, voelt hij zich misschien
wel ongemakkelijk….
En vindt hij vaak wel een oplossing. Als hij er niet uitkomt, vraagt hij misschien wel om advies. Dan kun je meedenken in oplossingen.
En vindt hij vaak wel een oplossing. Als hij er niet uitkomt, vraagt hij misschien wel om advies. Dan kun je meedenken in oplossingen.
Ik ben ervan
overtuigd dat het bespreken van ergernissen helpt om respectvol met elkaar om
te gaan. Dat het samen in gesprek gaan helpt om als team goed te kunnen werken
en het ondertussen prettig te hebben met elkaar. Dat helpt om gezond en met
plezier te kunnen werken.
Over wie praat jij wel eens, met wie je eigenlijk in gesprek zou moeten gaan?
Over wie praat jij wel eens, met wie je eigenlijk in gesprek zou moeten gaan?
Met mijn blogs wil ik tips delen die jou Rust en Resultaat kunnen brengen in je gesprekken, zodat jij je zakelijke gesprekken beter, effectiever, en doelgerichter kunt voeren. Wil je hulp om je gesprekken meer zelfverzekerd te voeren? Dat kan! Bijvoorbeeld in een individuele 1 op 2 training van 2 uur met mij en een ervaren actrice.. Maak nader kennis en meld je aan op www.JvtS.nl Of bel me op 06-41 52 78 35 Een hartelijke groet van Jacqueline! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten